samanthatravel.reismee.nl

De eerste paar dagen in het tropische Sint Maarten

Lieve lezers,

Welkom op de Caraïben! Waar de stroom uitvalt als je je boodschappen in de supermarkt aan het doen bent of wanneer je je verhaaltje voor je lezers aan het typen bent.

Inmiddels ben ik enkele daagjes op het eiland en wat is het hier mooi! Ik heb nog vrij weinig gezien maar voor een kleine sfeer impressie heb ik wat foto’s voor jullie toegevoegd. Het is lastig om overal te komen als je, zoals ik, geen eigen auto hebt. Op het eiland rijden wel dollar busjes, dit zijn busjes die in de meeste plaatsen overal en nergens stoppen om je in of uit te laten stappen. Een ritje met de busjes kost slechts $1,50 en ze zijn makkelijk te herkennen door de kentekenplaten met “BUS” erop. Tot nu toe heb ik al best wat ritjes met deze busjes gemaakt, maar vanaf mijn woning naar de eerstvolgende plek waar de busjes rijden, is het helling op helling af zo’n 25 tot 30 minuten lopen. Ik kan je vertellen dat dit met gemiddeld 28 tot 30 graden best pittig is. Blaren worden me hierbij niet gespaard ? . De Caribische rijstijl is, om het maar even zo te zeggen, vrij apart. Je rijdt als je daar zin in hebt, je geeft voorrang als je daar zin in hebt en je neemt voorrang als je daar zin in hebt. Zie je een bekende, dan toeter je en stop je midden op straat om een praatje te maken ondanks dat zich achter jou een file aan het creëren is. Je toetert ook als je iemand voorrang wilt geven of wanneer je iemand wilt bedanken als je voorrang hebt gekregen. Heb je haast, dan haal je toch lekker alle auto’s in op de strook van de tegenliggers, want die stoppen toch wel voor jou. Wil je invoegen, maar het is erg druk? Dan gooi je gewoon je auto ergens midden op de weg, maakt niet uit of je daarbij andere verkeersdeelnemers hindert, want dan moet er wel gestopt worden voor jou. Ach, weet je, het werkt. In Nederland zou het allemaal niet werken maar zoals ze hier zeggen: als je kan rijden op Sint Maarten, kan je over de hele wereld rijden.

De eerste dag dat ik aan kwam had ik heel wat tegenslagen. Afgezien van dat mijn appartement niet was wat mij beloofd was, deed ook mijn pinpas het niet. Gelukkig had ik de credit card van mijn ouders mee, want tot op heden heb ik nog steeds geen succes ermee ondanks dat “Pinnen in het Buitenland” aan staat. Volgens de bank in Nederland zou de pas gewoon moeten werken, maar helaas. Het appartement waar ik terecht ben gekomen voldeed niet aan wat ik gereserveerd had. Allereerst wilden ze me in een tweepersoonskamer zetten terwijl ik duidelijk een eenpersoonskamer gereserveerd had en vriendelijkheid of behulpzaamheid was ver te zoeken. Ten tweede was het gehele appartementencomplex, vanaf de ingang al, compleet afgevallen en niet al te schoon. De airco’s zijn allemaal verroest en het zwembad ligt vol met viezigheid zodat deze aangeboden luxe door niemand gebruikt wordt. En dan zal je net zien: je contactpersoon die dit allemaal zo mooi geregeld heeft, neemt de telefoon niet op. Ach, al met al is het gelukkig goed gekomen en is mijn appartement acceptabel. Hiernaast heb ik wat andere studenten leren kennen, wat natuurlijk super fijn is. Ik kan het vrij goed met hen vinden en ik heb wat aanspraak.

Gisteren heb ik een kennismaking gehad op mijn stageplaats. Zoals in Nederland normaal is, was ik zo’n 10 minuten van tevoren aanwezig. Ik had natuurlijk moeten weten dat dit niet slim zou zijn, want 20 minuten na de afgesproken tijd (en dus 30 minuten te hebben gewacht), kwam ook de directrice van mijn stageplaats aan op kantoor. Top. Het gesprek kon dan eindelijk beginnen nadat ze eerst al haar spulletjes had opgeruimd en al haar collega’s goedemorgen had gezegd. Het gesprek verliep uiteindelijk heel goed. Het is een super vriendelijke vrouw en ze was super erg geïnteresseerd in wat ik doe en al heb gedaan. Uiteindelijk hebben we bijna anderhalf uur gezeten en dat betekent dat ze 3 kwartier te laat was voor haar meeting. Maar ach, druk maakte ze zich hier niet om, want tja deze afspraak liep nu eenmaal uit en ze had zelfs nog tijd om even koffie te halen voor ze naar de vergadering zou gaan. Goed, om maar even aan te geven hoe erg ik moet wennen aan de Caribische stijl hierzo. Maandag is mijn eerste stagedag en ik ben erg benieuwd. Ik ben door mijn directrice en een collega erop gewezen dat het intens werk is en ik heftige casussen zal meemaken. Voor degenen die niet precies weten wat ik ga doen; ik ga in de gezinsvoogdij stage lopen. Dit houdt in dat wanneer de Kinderrechter een ondertoezichtstelling heeft uitgesproken over een kind, omdat er sprake was van verwaarlozing, mishandeling of zelfs seksueel geweld, ik naar de situatie van het kind ga kijken en deze weer naar / in een veilige situatie probeer te zetten. Ik zal uithuisplaatsingen meemaken, crisissituaties en nog veel meer. Ik weet dat het werk wat ik ga doen heftig kan zijn, maar afgezien van dat het me erg interessant en leerzaam lijkt, zie ik het tegelijkertijd als een uitdaging. Ik heb erg veel zin om hier aan de slag te gaan en ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen.

Sinds afgelopen donderdag is de Heineken Regatta begonnen op het eiland. Van overal op de wereld komen er zeilers met hun boten om hier aan de grote wedstrijd mee te doen. In de avonden is het dan groot feest. Vanavond komt bijvoorbeeld Fatman Scoop, en morgen komen Shermanology en the Jacksons. Donderdag ben ik al even een kijkje wezen nemen en het was wel echt super leuk moet ik zeggen.

Nou, wat een bof, mijn verhaal is af en de stroom is weer aan. Voor hoelang, dat zal me benieuwen ….wat zeg ik, hij is alweer uit. Wel geweldig dit. Goed, mijn verhaaltje zal ik uploaden zodra alles het weer doet. Voor nu: slaap lekker allemaal, want de meesten van jullie zullen al wel slapen in Nederland. Remember: het is hier 5 uur vroeger!

Heel veel liefs!

Samantha

Reacties

Reacties

Kim Tienpond

Super om je verhalen te lezen Samantha! Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken en kijk al uit naar de volgende verhalen! Groetjes uit Peru xxx

Dagmar

Klinkt echt goed man! Denk dat je echt een awesome tijd gaat hebben daar :D afgezien van je vage huisbaas dan ?

Oma en opa

Hoi Samantha., Fijn dat alles een beetje goed loopt afgezien van je zgn "wereldpas" hoop dat je een leuke fijne stage hebt. Grtjs van ons
???

Mama en papa

Hé stoere dochter. Ondanks wat tegenvallers toch stoer door blijven gaan. Wij hopen dat je stage leerzaam en leuk gaat worden. Wij vertrouwen erop dat jij dit tot een goed eind brengt. Weer een levenservaring erbij en weer een land doorstrepen op je bucketlist. Wij zijn beretrots op je. Geniet van het land in je vrije tijd en neem de carribische steil maar mee naar hier! Xxxxx

Annemiek van Rooijen

Wat pak je alles goed op Samantha. Ik vond jouw verhaal leuk om te lezen en kijk uit naar het vervolg.

Ton en atie

Hoi Samantha
Wij zijn blij dat je het naar je zin hebt . En ja het verkeer dat had ik je nog niet verteld tegen je ? ..
Groetjes en tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!